Lover

LOVNORM FOR SÆRKRETSER/REGIONER
Vedtatt av Idrettsstyret 131223 med ikrafttredelse 010124.

LOVNORM FOR SÆRKRETSER/REGIONER I NORGES BADMINTONFORBUND
Sist endret på Badmintontinget 2022 og i Forbundsstyret 14.06.23.

LOV FOR VESTLAND IDRETTSKRETS
Sist endret 02.02.22.
Vedtatt på Badmintonkretsen Vest sitt Kretsting 24.04.24.

§ 1 Formål
Badmintonkretsen Vests (heretter «særkretsen» eller BKV) formål er å arbeide for
badmintons utvikling innen kretsen, og å fremme samarbeidet med idrettslagene.
Kretsen skal bistå Norges Badmintonforbund (heretter «særforbundet» eller NBF) i alle
spørsmål som gjelder badminton innen kretsen. Arbeidet skal preges av frivillighet,
demokrati, lojalitet og likeverd. All idrettslig aktivitet skal bygge på de verdier som er
vedtatt av Idrettstinget.

§ 2 Organisasjon
(1) Særkretser opprettes, sammenslås og oppløses av særforbundet, som også fastsetter
særkretsens grenser.
(2) Særkretsen består av alle idrettslag innen særkretsens grenser som er medlem av
særforbundet og Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF).
(3) Gjennom særforbundet er særkretsen et organisasjonsledd innen NIF.
(4) For regler om særkretsens plikt til å overholde NIF og særforbundets regelverk og
vedtak, gjelder NIFs lov §§ 2-2 og 2-3.

§ 3 Oppgaver
Særkretsen skal:
a) Representerer NBF og bistå i saker knyttet til badmintonsporten.
b) Stimulere til samarbeid mellom idrettslag som driver med badminton.
Bistå idrettskretsen i spørsmål av felles interesse for flere idretter.
c) Godkjenne turneringer og turneringsdatoer, oppnevne nødvendige dommere, samt
utarbeide terminliste.
d) Forestå særidrettsfaglig utdanning i samsvar med NBF sine planer.
e) Sørge for gjennomføring av kretsmesterskap, samt stimulere til annen idrettslig
virksomhet med størst mulig variasjon og omfang.
f) Gi faglig bistand ved planlegging og bygging av idrettsanlegg.
g) Avgi beretning og regnskap innen fastsatte frister, og søke om økonomisk støtte fra
særforbund og idrettskrets.

§ 4 Kontingent
(1) Kretskontingenten fastsettes av særkretstinget.
(2) Skyldig kontingent/avgift medfører tap av stemmerett og andre rettigheter på
kretstinget.
Styret kan anbefale overfor NIF og NBF at lag, som skylder kontingent eller avgift,
mister sitt medlemskap. Reglene i NIFs lov § 10-2 gjelder tilsvarende.

§ 5 Kjønnsfordeling
For regler om kjønnsfordeling i styre, utvalg mv. og ved representasjon til
årsmøte/ting i overordnet organisasjonsledd, gjelder NIFs lov § 2-4.
§ 6 Regler om stemmerett, valgbarhet og forslagsrett mv.
For regler om stemmerett, valgbarhet og forslagsrett, gjelder § 12 og NIFs lov §§ 2-5,
2-6, 2-7.

§ 7 Inhabilitet
For regler om inhabilitet, gjelder NIFs lov § 2-8.

§ 8 Vedtaksførhet, flertallskrav og protokoll
For regler om vedtaksførhet, flertallskrav og protokoll, gjelder NIFs lov § 2-9.

§ 9 Refusjon av utgifter og godtgjørelse
For regler om refusjon av utgifter og godtgjørelse, gjelder NIFs lov § 2-10.

§ 10 Regnskaps- og revisjon mv.
For regler om regnskap og revisjon mv., gjelder NIFs lov §§ 1-7, 2-11, 2-13 og 2-14.

§ 11 Særkretstinget
(1) Særkretsens høyeste myndighet er særkretstinget, som avholdes hvert år innen
utgangen av april.
(2) Ordinært og ekstraordinært særkretsting gjennomføres i samsvar med denne lov og
NIFs lov §§ 2-15, 2-16, 2-17, 2-19, 2-20.

§ 12 Møterett, talerett, forslagsrett og stemmerett
(1) Forslagsrett til særkretstinget:
a) Styret
b) Et representasjonsberettiget idrettslag
c) Møteberettiget komité/utvalg, i saker som ligger innenfor sitt arbeidsområde
(2) Møterett, talerett, forslagsrett og stemmerett på særkretstinget:
a) Styret
b) Representanter fra idrettslagene etter følgende skala:
Representasjon beregnes etter antall medlemmer per 01.01 og meddeles
organisasjonen samtidig med innkallingen til særkretstinget.
Lag med opptil 50 medlemmer: 2 representanter
Lag med 51-100 medlemmer: 3 representanter
Lag med 101 eller flere medlemmer: 4 representanter
For representasjonsrett for idrettslag, gjelder NIFs lov § 10-3 (1).
Reiseutgiftsfordeling kan benyttes.
(3) Møterett, talerett og forslagsrett på særkretstinget i saker som ligger innenfor
utvalget/komiteens arbeidsområde:
a) Kontrollutvalgets medlemmer
b) Valgkomiteens medlemmer
c) Lederne i tingvalgte utvalg/komiteer, eventuelt nestleder eller medlem dersom
leder er forhindret fra å møte
(4) Møterett og talerett på særkretstinget:
a) Representant fra særforbundet og NIF
b) Engasjert revisor, i saker som ligger innenfor sitt arbeidsområde.

§ 13 Særkretstingets oppgaver
Særkretstingets oppgaver:
1. Godkjenne de fremmøtte representantene
2. Velge dirigent(er)
3. Velge protokollfører(e)
4. Velge to representanter til å underskrive protokollen
5. Godkjenne forretningsorden
6. Godkjenne innkallingen
7. Godkjenne saklisten
8. Behandle beretning for særkretsen, herunder beretninger fra tingvalgte
organer
9. Behandle
a. særkretsens regnskap
b. styrets økonomiske beretning
c. kontrollutvalgets beretning
d. eventuell beretning fra engasjert revisor
10. Behandle saker som fremgår av godkjent sakliste
11. Fastsette kontingent.
12. Behandle langtidsplan og langtidsbudsjett.
13. Foreta følgende valg:
a. Særkretsstyret med leder og nestleder, styremedlemmer og
varamedlemmer
b. Kontrollutvalg med leder, medlemmer og varamedlemmer
c. Representanter til ting og møter i de organisasjonsledd særkretsen har
representasjonsrett eller gi styret fullmakt til å oppnevne
representantene.
d. Valgkomité med leder, medlemmer og varamedlemmer
Ledere og nestledere velges enkeltvis. Øvrige medlemmer velges samlet.
Deretter velges varamedlemmene samlet. Der det velges flere
nestledere/varamedlemmer skal det velges 1. nestleder/varamedlem, 2.
nestleder/varamedlem osv.
14. Ev. beslutte om det skal engasjeres revisor til å revidere særkretsens
regnskap.
For regler om stemmegivningen på særkretstinget, gjelder NIFs lov § 2-21.

§ 14 Særkretsens styre
BKV ledes og forpliktes av styret som er BKV sin høyeste myndighet mellom tingene.
Styret skal holde møter når lederen bestemmer det, eller et flertall av
styremedlemmene forlanger det.
Styret skal:
a) Iverksette kretstingets og overordnede idrettsmyndigheters vedtak og
bestemmelser.
b) Sørge for kretsens daglige administrasjon, representere kretsen utad og utøve
faglig myndighet innen kretsens grenser.
c) Påse at kretsens midler brukes og forvaltes på en forsiktig måte i samsvar med
de vedtak som er fattet på tinget eller av overordnet organisasjonsledd, og
sørge for at kretsen har en tilfredsstillende organisering av regnskaps- og
budsjettfunksjonen, og har en forsvarlig økonomistyring.
d) Arrangere eller la arrangere kretsmesterskap og andre konkurranser innen
kretsen og utarbeide terminlister for dette.
e) Utvikle kretsens organisasjon og aktivitetstilbud.
f) Oppnevne utvalg, råd og komiteer etter behov samt utarbeide mandat/instruks
for disse
g) Sende foreskrevne rapporter til overordnede myndigheter til fastsatte frister.

§ 15 Kontrollutvalg, valgkomité og øvrige tingvalgte organer
(1) For regler om kontrollutvalget, gjelder NIFs lov § 2-12.
(2) For regler om valgkomiteen, gjelder NIFs lov § 2-18.
§ 16 Alminnelige disiplinærforføyninger, sanksjoner og straff
For alminnelige disiplinærforføyninger, sanksjoner og straff gjelder NIFs regelverk og
regelverk gitt av særforbundet.

§ 17 Avtaler og samarbeid mellom særkretsen og næringslivet
For regler om avtaler og samarbeid mellom særkretsen og næringslivet, gjelder NIFs
lov kapittel 13 og regelverk gitt av særforbundet.

§ 18 Idrettens markeds-, medie- og arrangementsrettigheter
For regler om markeds-, medie- og arrangementsrettigheter, gjelder NIFs lov kapittel
14 og regelverk gitt av særforbundet.

§ 19 Lovendring
For regler om lovendring, gjelder NIFs lov § 2-2.

§ 20 Oppløsning
Særkretsen kan bare oppløses av Norges Badmintonforbund. Ved oppløsning eller
annet opphør av særkretsen tilfaller særkretsens overskytende midler etter avvikling
et formål godkjent av særforbundet.

Comments are closed.